Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Landlig Idyl med 5E

Landlig Idyl med 5E 3 uger 4 dage siden #3947

Tobias B T skrev:
Jeg spørger lige nu hvor vi er blevet sat til at styre byen, Hvad har vi at gøre med, sådan helt generelt

Længere liste:
  • Befolkning?
  • Boliger?
  • Mad?
  • Materialer? (Let adgang til sten og jern)
  • Specielle bygninger og arbejdere? (Møller, savværk, Smedjer sådan ting)
  • Terræn? (Flode, bjerge og sådan noget)
  • Veje? (hvor let er det for folk at komme her hen?)

Derudover hvilke festligheder bliver holdt i landet, er der nogle kulturelle træk som vi burde kende til?

Sidst, men ikke mindst: Hvad er skatten vi betaler på, og hvornår skal det ind.

Bum bum, det var gode spørgsmål. Jeg vil forsøge at besvare dem der ikke kræver at I selv går ud og undersøger for meget :)

Befolkning:
Byen har, som udgangspunkt omkring 400 indbyggere, inklusive familier og arbejdere på yderligt beliggende gårde.

Boliger:
Byen består af tre dele; den indre by, som er små 30 huse, inklusive den ene kro og et par butikker, centreret omkring et lille torv. Det er den del der ligger i forbindelse med den, nu ødelagte, borg der har beskyttet byen før; den anden del er placeret i en løs cirkel omkring den indre by, med mere afstand mellem husene, hvor flere af dem har små haver og muligheder for at dyrke lidt krydderurter og grøntsager. Denne del ligger spredt ud i den omkringliggende skov, i skyggen af store egetræer; den sidste del er de yderliggende bygninger, gårde, fårhyrders hytter og nogle få små hushold.

Mad:
Den primære vare er korn, men der er også en del kvæg, får og geder, og naturligvis høns og gæs. Der er også en del vilde frugter og nødder, og en enkelt gård har en større æble plantage.
Det er ikke super almindeligt at gå på jagt, men det er tilladt at jage mindre vildt, så som kaniner, fasaner og endda vildsvin.
De fleste fødevarer behandles direkte, så man slagter selv, sørger selv for at samle frugt og nødder.
Byen har generelt et godt overskud, faktisk en del mere end andre byer af lignende størrelse, så der er rigeligt med mad til byen, til baronens skatter og tilmed en god mulighed for at eksportere i mindre omfang, hovedsageligt til nabodalen.

Materialer:
Der er rigeligt med træ, selv om den tidligere baron havde en aftale med druiderne om ikke at gå ind på deres område. Der er dog en uafhængig skovhugger lejer på kanten af den sydlige skov.
Der er også et mindre stenbrud i de nordlige bjerge, hvor man har hentet sten til borgen, men det ser ikke meget aktivitet for tiden, da man hovedsageligt bruger træ til bygningerne i byen.
Jern er, lige nu, en import vare, hvilket hæver prisen lidt. Der kunne være mulighed for at finde en åre i bjergene, måske det er på tide at hyre et hold dværge?
Og så er der naturligvis guldminen, som er en indbringende forretning i den rent økonomiske afdeling.

Specielle bygninger:
Byen har to møller, én vind og én vand, beliggende i yderområderne, i hver sin "ende" af byen.
Der er en enkelt smedie, beliggende i mellem delen af byen. Den er ret stor, da den dækker hele byens behov, samt de omkring liggende gårde. Den er drevet af en familie, en elver og hans dværge kone og deres to børn. De laver generelt ikke våben og rustninger, men kan godt klare en ordre hvis det skal være.

Terræn:
Dalen er generelt dækket af skov, med et meget bakket terræn, gennemskåret af et utal af mindre åer og et par større floder.
Omkring byen er der en større flod i den vestlige yderdel, so bl.a. forsyner vandmøllen.
De tætteste bjerge er imod nord, hvor den korteste vej tager omkring 2 dage med vogn, eller halvanden dag til fods og en dag til hest.
Byen er bygget omkring in forhøjning, hvor borgen er bygget.

Veje:
Der er to større veje i området; den ene kommer ind fra nabodalen og er den eneste rigtige vej ud af dalen; den anden fører mod nordøst, til guldminen.
Derudover er der et utal af forskellige spor mellem byen og de yderliggende bebyggelser, men ingen rigtige veje.
Det er nemt at komme til dalen om sommeren og i det tidlige efterår, men om vinteren sner passet til, og dalen bliver afskåret fra resten af landet i omkring 7 måneder, længere i en hård vinter.

Fester og kultur:
Der holdes naturligvis høstfest i efteråret. Det er generelt en ting som hele området samles om, hvor der foregår en masse forskellige ting rundt om på byens forskellige pladser og åbne områder.
Der holdes også en "Arvedag", som basalt set er en mindre festdag til ære for Baronens datter, holdt på hendes fødselsdag. Den ligger i foråret, og folk bruger den ofte til at få spist de sidste rester af vinterforrådet.
Der holdes INGEN religiøse helligdage, da kirken ikke har den store tilstedeværelse i dalen.

Der er ikke de store kulturelle hensyn at tage, da folk har mere fokus på at overleve og have det lidt rart, end på hvad man må og ikke må. Det er dog almindeligt at man kan spille Drageskak, et spil der minder om det skak vi kender, men med anderledes træk og monstre.
Der gælder generelle love; ikke stjæle, ikke slå ihjel, ikke svindle, betal din skat, osv.

Skatter og afgifter snakker vi lige om næste gang I har et roligt øjeblik, eller i det mindste et tidspunkt hvor der ikke er noget der forsøger at slå jer ihjel :)

Dejligt med spørgsmål :D
  • Rune K
  • Rune K's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Indlæg: 84
  • Modtagne Tak: 1
  • COM_KUNENA_KARMA: 4
COM_KUNENA_VIEW_DISABLED

Landlig Idyl med 5E 3 uger 4 dage siden #3946

Jeg spørger lige nu hvor vi er blevet sat til at styre byen, Hvad har vi at gøre med, sådan helt generelt

Længere liste:
  • Befolkning?
  • Boliger?
  • Mad?
  • Materialer? (Let adgang til sten og jern)
  • Specielle bygninger og arbejdere? (Møller, savværk, Smedjer sådan ting)
  • Terræn? (Flode, bjerge og sådan noget)
  • Veje? (hvor let er det for folk at komme her hen?)

Derudover hvilke festligheder bliver holdt i landet, er der nogle kulturelle træk som vi burde kende til?

Sidst, men ikke mindst: Hvad er skatten vi betaler på, og hvornår skal det ind.
  • Tobias B T
  • Tobias B T's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Knejt Extraordinaire
  • Indlæg: 153
  • Modtagne Tak: 1
  • COM_KUNENA_KARMA: 10
Sidste redigering: 3 uger 4 dage siden af Tobias B T.
COM_KUNENA_VIEW_DISABLED

Landlig Idyl med 5E 4 måneder 5 dage siden #3653

Hejsa

Jeg kom i tanke om at jeg ikke har lavet et oplæg til min kampagne, "Der er så dejligt på landet," så det må jeg hellere rette. Det kan godt være at det bliver lidt langt.

Landet Lyria er en ung nation, kun omkring 100 år gammel, og "kun" på sin anden konge. Det er et land grundlagt af en massiv gruppe af flygtninge af alle mulige racer, som forlod deres hjemlande mod syd, da et menneskestyret imperium begyndte at følge en overlegenheds ideologi og gik i gang med at udrydde alle andre.
Henover de 100 år har landet konstant skubbet sine grænser, hovedsageligt imod øst og vest, da vejen mod nord er blokeret af vand, og vejen mod syd rammer den magiske katastrofe zone kalder "the Cauldron". Og det er her tingene begynder at blive interessante, for i den nuværende syd-vestlige udkant af riget, ligger en dal. En dal som kun indenfor de seneste 30 år har set udbredelsen af civilisationen, og som derfor stadig regnes som et vildt grænse område.

Dalen er styret af Baron Dechanta, og hans familie. Dechanta er kendt som en drevet mand, der aktivt arbejder på at udvide sin indflydelse, både omkring sit hjem og ved det kongelige hof. Hans familie består af en kone, en søn på grænsen af teenage alderen, og en datter på omkring 6 år.
Selvom baronen altid søger nye ressourcer og mere royal støtte, er han ikke en grådig mand, meget af hans spirende rigdom og indflydelse bliver ført tilbage i hans land, hvor han sørger for sine bønder og arbejder for at sikre deres fremtid. Dermed ikke sagt at den gode baron er så god igen; for det er velkendt at han har en tendens til at straffe sine hjemmelige modstandere meget hårdt, samtidig med at han skruppelløst tramper henover de der forsøger at stå i vejen for hans politiske ambitioner.

Alt om Baron Dechanta bør dog forstås i datid.

For ikke så længe siden kom et sendebud fra dalen nemlig til hovedstaden, med en besked om at baronens fæstning var blevet overtaget af voldsomt aggressive planter på meget få timer og at de lokale havde set sig nødsaget til at forsegle borgen med baronen og hans familie i den.
Hans Majestæt har samlet en gruppe af mere eller mindre loyale krigere, og sendt dem afsted med støtte fra kirken for at håndtere problemet. Der er dog den lille hage at skulle baronen vise sig at være omkommet, bliver det op til denne gruppe at tage kontrollen med området til en bedre løsning kan findes.
Til dette formål sendes der, efter gruppens afsked, en gruppe på 100 soldater, med 15.000 guldstykker og en kongelig rådgiver, til at assistere den eventuelle overtagelse af dalen. Hans Majestæt forventer naturligvis løbende rapporter og positive resultater, skulle gruppen overtage ledelsen i dalen.

Meta:

Kampagnen bliver sat i D&D 5E. Den kommer til at fokusere på en blanding af eventyr i et vildt grænseland, i kombination med politik, opbygning af civilisationen i dalen, og naturligvis en masse rollespil.

Tanken med kampagnen er at den skal være en slags åbent bord, hvor alle spillere skal kunne gå til og fra når de har tid og lyst, mens deres karakterer har en blivende plads i verdenen. Det betyder også at det er muligt at lave en karakter som sætter ting i gang, som resten af gruppen bliver nødt til at holde styr på, eller få styr på igen, hvis spilleren til den karakter ikke kan være til stede i længere tid.

Verdenen bliver som udgangspunkt levende, hvilket i dette tilfælde betyder at der sker mange ting selv om de ikke bliver sat i gang af spillerne. Det betyder også at hvis en karakter sætter noget i gang, så vil det fortsætte med at udvikle sig, også hvis det bliver skubbet i baggrunden. Spillernes valg kommer til at have afgørende indflydelse på verdenen, så fjender kan vende tilbage, folk der efterlades sure kan gå og koge på det til de måske beslutter sig for at gøre noget drastisk, osv.

Alle karaktererne kommer til at være på samme level hele vejen igennem, så selv hvis en spiller forlader gruppen i et stykke tid, så er karakteren samme level som de andre når spilleren vender tilbage. Jeg gør det på den måde fordi det giver bedre mening at en karakter der stadig gør ting i baggrunden stadig kan være nyttig når den vender tilbage til scenen.

Næsten alt materiale fra Wizards of the Coast er acceptabelt, dog vil jeg gerne lige tages med på råd hvis der er nogen der ønsker at bruge Unearthed Arcana materiale.

Krav
Der er to alt-overskyggende krav til karaktererne:
1) karakteren skal have en form for loyalitet til sit land når kampagnen begynder.
2) karakteren skal have en grund/lyst til at gå på eventyr, og/eller risikere sit liv for/i det her område.

Alle er velkomne, selv om jeg dog helst ser at der ikke er mere end 5 spillere per gang. Hvis det skulle ske at der er flere der gerne vil være med, så vil jeg se på at lave et "først til mølle" system på forummet eller facebook, eller, hvis det stikker helt af, dele gruppen op og så spille hver anden onsdag på hver gruppe. Men det er langsigtet, lige nu er jeg glad for alle der vil deltage :)
  • Rune K
  • Rune K's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Indlæg: 84
  • Modtagne Tak: 1
  • COM_KUNENA_KARMA: 4
COM_KUNENA_VIEW_DISABLED
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kim A
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.131 sekunder
Leveret af Kunena Forum